Hol a gólya?

27 éves nő vagyok, és bár ért sok jó és sok rossz az életben, egyetlen dolog van, amire igazán vágyok : egy gyerekre! Sokan rávágnák erre, mi sem egyszerűbb, hát csinálj egyet. De mi van, ha nem megy? Évek jönnek, mennek te próbákozol, küzdesz, mindent megteszel, de mégsem jön az a várva várt GÓLYA. Blogom arról szól, milyen próbatételeken kell keresztül mennünk férjemmel, hogy végre elcsípjük azt a bizonyos gólyát és végre velünk is megtörténjen az a csoda, aminél szebb dolog az életben nincs. Egy gyerek akiért érdemes élni, vagy akár meghalni! És most végre sikerült....!!!!

Az én szivem



RockYou FXText

Most éppen itt tartunk!

Lilypie

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez vagyok én :)

Mellékletek

Utolsó kommentek

Gólya bácsi, ilyet szeretnék!

A mese

2009.06.04. 09:52 - CsodaraVarok

Nos, már jó pár éve gyüjtögetem kis mániáimat arra az időre, amikor a saját gyermekem nevelhetem. Az egyik ilyen mánia a mese. Véleményem szerint a mese nagyon fontos egy gyermek nevelésében, ugyanakkor nem mindegy milyen mesét olvasunk vagy mesélünk neki, esetleg néz a tévében. Minél több lehetőséget kap a gyerek, minél többféle mesével ismertetem meg, annál nagyobb élettapasztalatra tehet szert akár gyermekfejjel is.Tudatosan szeretném nevelni a gyermekemet és mivel óvónő vagyok, tudom, hogy így fejleszhetem a beszédkészségét, lelki fejlődését ... na de vegyük szépen sorba, bővebben és bizonyítékokkal :)

1. A mese beavatás

Nők Lapja - Schäffer Erzsébet:

Az ember életében talán a mese, a mesélés az elsõ „beavatási szertartás”. Útmutató. Mert segíti lelki fejlõdésünket. A mesék azt sugallják, hogy a boldog és tartalmas életet bárki elérheti. 
 Bruno Bettelheim nagyszerű könyvében, A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek – érdemes elolvasni! – számtalan meselemzéssel bizonyítja, hogyan segíti lelki fejlődésünket a mese. Így ír: „…utat mutat a gyermeknek, hogyan fedezze fel identitását, és hogyan találja meg helyét az életben. Ráadásul még azt is elmondja, milyen tapasztalatokra van szüksége jelleme fejlesztéséhez. A mese azt sugallja, hogy a boldog és tartalmas életet bárki elérheti – de csak akkor, ha nem futamodik meg a veszélyek elől. Mert az igazi indentitáshoz csakis rajtuk keresztül vezet az út. Azt is ígéri, hogy ha valaki elindul ezen a kockázatos úton, a jóakaratú hatalmak megsegítik, és végül eléri célját. De arra is figyelmeztet, hogy a gyávákra és kishitűekre, sivár élet vár...”

PErsze, hogy mikor történik az igazi beavatás, azt nem fejtettük meg. De hogy a mai fiatal ember vágyva vágyik igazi szertartásokra, nyomukban a megmérettetésre, bemutatkozásra és elfogadásra, s ezt nem szégyelli – ez talán kiderült.

2. A mese, mint gyógyító erő

A mese egyik terápiás értéke abban rejlik, hogy minden történet az egyensúlyhoz (egészséghez) vezető utat mutatja meg, mégpedig azzal a felhívással, hogy nem megszenvedni kell az egyensúly megbomlását, hanem helyreállítani. A történetekben megtalálhatók a gyógyuláshoz és a testi folyamatok egyensúlyának fenntartásához szükséges tanítások. A mesei utat végigjáró mesehősök (és a gyógyulást keresők) legfontosabb feladata épp az, hogy elpusztítsanak valamit a világból (a szervezetükből), ami nem odavaló, vagy visszaszerezzék azt, ami valaha odavaló volt. Eme küzdelem szimbolikus formája az égitestrabló (vagy nőket zsákmányoló) sárkányok meséje: a hősnek vissza kell hoznia a Napot, a Holdat és a csillagokat a helyükre, és ezzel egy időben el kell pusztítania az égitesteket veszélyeztető sárkányokat. Vagyis a mese nem azt állítja, hogy azt, amit elveszítettünk, elég visszaszerezni, hanem azt, hogy maradéktalanul le kell számolni azzal, ami veszélyezteti egészségünket. Ha megkegyelmezünk az utolsó feje épségéért könyörgő sárkánynak, kiengedjük a kezünkből életünk fonalát, s úgy járhatunk, mint a próbák teljesítése közben hibát vető két nagyobb testvér, akiket a boszorkány kővé változtat, azaz cselekvésképtelennek nyilvánít, megfosztva őket az út bejárásának lehetőségétől.

3. A mese fejleszti a gondolkodást

A mesék a gyerekek gondolkodását jelenítik meg, és érthetővé teszik számukra a világ működését. A jó mese tartalmazza azokat a konfliktusokat, amelyekkel a gyermeknek meg kell küzdenie. A gyermek, azonosulva a mesefigurákkal, saját problémáit éli meg a mesével, és - a legfontosabb - a mesehős diadalával ezeknek a problémáknak, és szorongásainak oldására is talál. A szülő a mesemondással jelzi gyermekének, hogy ismeri a problémáit, és segít a mesék által megoldani azokat. Fontos, hogy minél több mesét ismerjen meg a gyermek, hogy rátalálhasson arra, amely leginkább az ő problémájához illik. Viszont ezt a mesét hadd hallja annyiszor, amennyiszer csak akarja.

Fontos az is, hogy a mese csonkítatlanul jusson el a gyerekhez. Minden elem lényeges szereppel bír a szorongások oldásában, így ne változtassunk a "brutális" részeken. A mese azt tanítja, hogy kellő erőfeszítéssel le tudjuk győzni a gonoszt, fontos tehát, hogy meghagyjuk a gonoszt teljes valójában. A mese akkor léphet leginkább kapcsolatba a gyermek lelkével, ha a gyermek által megjelenített képekben rajzolódik ki. Nem érünk el tehát ugyanolyan hatást, ha a tévében nézzük ugyanazt a mesét. A belső képek a kulcsai a szorongások, problémák oldásának. A gonosz részeket a gyermek épp csak annyira jeleníti meg magának, amennyire még képes feldolgozni. Ezzel ellentétben, a televízió képernyőjén a gyermek számára feldolgozhatatlan sebességgel következnek egymás után a képek, és nem megy végbe a belső képalkotás. A gyermek még ingerültebb lesz.

4. A mese fejleszti a beszédkészséget

Már akkor mesélhetünk a gyermekünknek, amikor még nem is beszél. Elmondhatjuk este, hogyan telt a napja, később mondhatunk neki állatmeséket, melyekben ő is az állatcsalád tagja, majd 3-4 éves korban következhetnek a népmesék, tündérmesék. A mese fontosságával kapcsolatban nem utolsó szempont az sem, hogy így megszerettetjük gyermekünkkel a könyveket, az olvasást. A mese gyerekeink mindennapi lelki tápláléka. Azok a gyerekek, akik mindennap hallanak mesét, az iskolába lépés idejére egy-másfél évvel előzhetik meg anyanyelvi fejlettségben azokat, akiknek ez nem jutott osztályrészül.

Összegezve, hogyan meséljek hatékonyan:

·        Elsődleges szempont az, hogy ha mesélünk gyermekünknek, minél többet, népmeséket, kép nélküli könyvekből. A képeket a gyerekeknek saját maguknak kell elkészíteniük, ez a lényeg.

·        A felolvasott mese mellett nagyon jó, ha fejből is mondanak a szülők meséket a gyerekeknek, mert ennek a mesélésnek a hangulata semmivel sem pótolható, ezenkívül erősíti a szülő és a gyerek kapcsolatát, sőt ezek a kitalált mesék talán még a szülőnek is jót tesznek

·        Meséljünk együtt, a gyerek és a szülő közös történetei

·        Minél kisebb a gyermek, annál könnyebb dolga van a szülőnek, mert a mese, a beszélgetés, az éneklés, a versmondás, a játék összemosódik.

·        Olvasson fel gyermekének néha akkor is, ha már a gyermeks tud olvasni.

·        Lapozgassanak, nézegessenek együtt könyveket.

·        Beszélgessenek az olvasottakról.

·        Vigye el könyvtárba, könyvesboltba.

·        Lássa a gyermek, hogy mások is olvasnak.

·        Legyen a könyv megbecsült ajándék a családban.

Meséskönyvek, amik szerintem jók:

- Bartos Erika: Anna, Peti és Gergő sorozat

                    Bogyó és Babóca sorozat

- Marék Veronika: Boribon sorozat

- Gazdag Erzsi: Mesebolt

- Zdenek Miler: Kisvakond sorozat

- Bálint Ágnes: Mazsola

                     A szitakötők szigetén   

                      Brúnó kapitány

                      Jó éjszakát, Maci!

- Paulovkin Boglárka: A katicabogár elveszett pöttyei

- Czigány Zoltán: Csoda és Kósza

- Tilde Michels: Guszti maci kalandjai

- Ondrej Sekora: Hangya Peti

- Max Bellinger: Manómese

- Magyar népmesék

- Székely népmesék

- Palóc mese-beszéd (mesék betűre, képre és emberi hangra)

- Timár Ádám, Mester Kata: Mindjárt éjfél

- La Fontaine meséi

- Andersen meséi

- Móra Ferenc: A gavallér zsiráf

                     Dióbél királyfi

- Telegdi Ágnes: Barnabás meséi

- Benedek Elek meséi

- Lázár Ervin: A Hétfejű Tündér

                  Berzsián és Dideki

                  A manógyár

                  Hapci király

- Grimm mesék

- Zelk Zoltán : Égig érő körtéfa

                     A három nyúl

- Marék Veronika: A csúnya kislány

                        A barátságos harapófogó

                       Laci és az oroszlán

- Kormos István: Vackor sorozat

- Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje

- Móricz Zsigmond: Iciri piciri

                           A török és a tehenek

- Fodor Sándor: Csipike sorozat

-Alona Frankel: Bilikönyv

- Eric Carle: A telhetetlen hernyócska

A bejegyzés trackback címe:

https://holagolya.blog.hu/api/trackback/id/tr691162863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása